نحوه پرتاب یک پاس بالای سر در بسکتبال (راهنمای 3 مرحله ای)

گذر بالای سر

در حالی که به اندازه پاس قفسه سینه یا جهش پاس رایج نیست، پاس بالای سر یک جایگزین ضروری است که می تواند و باید در موقعیت های خاص استفاده شود.

گاهی اوقات از پاس های بالای سر برای شلیک توپ بیشتر از یک پاس معمولی سینه یا برگشتی استفاده می شود و همچنین زمانی که مدافع از نزدیک محافظت می کند، معمولاً استفاده می شود.

متن زیر به شما کمک می‌کند تا موقعیت‌های مناسبی را که در آن پاس بالای سر پرتاب کنید، بیابید، و همچنین تکنیک صحیح را بررسی خواهیم کرد.

نحوه پرتاب یک پاس هوایی دقیق

مرحله 1 – آیا زمان صحیح استفاده از آن است؟

به خصوص برای بازیکنان جوان تر، تشخیص اینکه کدام نوع پاس در چه موقعیتی باید پرتاب شود، می تواند دشوار باشد.

در اینجا 3 نمونه از زمان هایی که در طول یک بازی در آن ها پاس بالای سر ایده خوبی است آورده شده است:

آ. برای پرتاب از روی یک مدافع سفت

اگر یک مدافع به اندازه‌ای نزدیک است که نمی‌توانید پاس سینه یا پاس جهشی پرتاب کنید، تنها گزینه شما ممکن است این باشد که توپ را مستقیماً از بالای سر مدافع بفرستید.

ب زمانی که به یک پرتاب بلند و قدرتمند نیاز دارید

یکی دیگر از موقعیت‌های رایج که در آن بازیکنان باید از یک پاس بالای سر استفاده کنند، زمانی است که باید یک پاس بلند در زمین انجام دهند.

این ممکن است بعد از یک ریباند یا برگشت زمانی باشد که تیم شما به دنبال شکست سریع است، یا ممکن است بعد از گلزنی تیم دیگر و پاس ورودی شما باشد.

در هر صورت، پاس بالای سر می تواند برای رساندن توپ به زمین بسیار سریعتر از دریبل زدن یا پرتاب یک پاس کوتاه تر به یک هم تیمی نزدیکتر باشد.

ج برای ایجاد “گذر پرش” در سراسر زمین

هنگامی که توپ را از یک طرف زمین به سمت دیگر در داخل یک مالکیت نیمه زمین پاس می دهید، می توان از پاس های بالای سر نیز استفاده کرد.

این معمولاً به این معنی است که توپ باید از روی چند مدافع عبور کند، جایی که یک پاس سینه ممکن است قطع شود و یک پاس برگشتی یک گزینه نیست.

پاس بالای سر ترجیح داده می شود زیرا قوس بیشتر و قدرت بیشتری دارد بنابراین به راحتی توسط دفاع منحرف یا دزدیده نمی شود.

مرحله 2 – از تکنیک صحیح استفاده کنید

در اینجا چیزی است که باید هنگام پرتاب پاس بالای سر به خاطر بسپارید:

(1) توپ از سینه یا بالای سر شما شروع می شود.

(2) به سمت هم تیمی که دریافت کننده پاس بالای سر است یک قدم بردارید – ترجیحاً با پای غالب خود، اما بستگی به این دارد که پای پیوت شما کدام باشد.

(3) پس از کاشت پایی که اولین قدم را برمی دارد، پای عقب را فشار دهید تا قدرت کافی برای پرتاب یک پاس بلند در عرض زمین ایجاد شود.

(4) با پای عقب به جلو بروید، توپ را به سمت جلو رها کنید و ادامه دهید.

مرحله شماره 3 – هم تیمی خود را به جایی پرتاب کنید خواهد بود، نه جایی که الان هستند

در بسیاری از موقعیت هایی که در بالا توضیح داده شد، این احتمال وجود دارد که هدف شما در حال حرکت باشد.

اگر از نزدیک محافظت می‌شوید و دریبل خود را گرفته‌اید، هم تیمی‌تان می‌تواند برای باز شدن به سمت شما یا به نقطه‌ای دیگر در زمین بدود.

یا اگر یک پاس طولانی در زمین انجام می‌دهید، ممکن است هم تیمی‌تان به سرعت از شما دور شود تا مدافعانی را که به سرعت به عقب برمی‌گردند، شکست دهد.

هر موقعیتی که باشد، پاس دادن به توپ مهم است جایی که می‌خواهید هم تیمی‌تان آن را بگیرد، نه جایی که در لحظه‌ای که پاس را آزاد می‌کنید، ایستاده است.

این چیزی است که درک آن برای بازیکنان جوان‌تر دشوار است، اما تنها با تمرین و استفاده از پاس‌های بالای سر در موقعیت‌های با سرعت کامل، بهبود می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.